Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
« Pour moi, un vitrail est une séparation transparente entre mon coeur et le coeur du monde. Le vitrail doit être sérieux et passionné. C'est quelque chose qui élève et exalte l'âme. C'est la perception de la lumière qui lui donne vie ». Marc Chagall
Stained glass windows --- Chagall, Marc, --- glasramen --- religieuze kunst --- Chagall, Marc --- Bony, Paul --- glasramen. --- religieuze kunst. --- Chagall, Marc. --- Bony, Paul.
Choose an application
C3 --- religieuze kunst --- museumkunde --- geschiedenis --- Kunst en cultuur --- Christian art and symbolism --- Art et symbolisme chrétiens --- Exhibitions --- Expositions --- Exhibitions.
Choose an application
De Madonna met Kind van Michelangelo is een van [de] pronkstukken van de Brugse Onze-Lieve-Vrouwekerk en het enige werk van de grootmeester van de Italiaanse renaissance in Belgisch bezit. De rijke Brugse handelaarsfamilie Mouscron bestelde het beeld bij de kunstenaar en schonk het aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk om het op het Sacramentsaltaar te plaatsen. Vandaag - meer dan vijfhonderd jaar later - staat het er nog steeds. En dat is uitzonderlijk. Dit boek brengt, naast een overzicht van alle bestaande gegevens, een nieuw verhelderend en aanvullend relaas over Brugges belangrijkste Mariabeeld. Zowel de geschiedenis, de kunsthistorische waarde als de theologische betekenis komen uitvoerig aan bod. (achterflap)
Michelangelo Buonarroti, --- Sculpture --- sculpture [visual works] --- religious art --- Michelangelo --- Bruges --- Brugge, O.-L.-Vrouwekerk --- Kunstgeschiedenis --- Religieuze kunst --- Maria --- Buonarroti, Michelangelo --- Michelangelo Buonarroti, - 1475-1564 - Bruges Madonna
Choose an application
In een triptiek worden drie taferelen met elkaar verbonden. Zij vormen een samenhangend geheel. De zijpanelen beklemtonen vaak het middentafereel en bieden het een meerwaarde. Ook dit essay behandelt een drievoudig thema dat één geheel vormt: kunst, kunstenaar en kunstbeschouwer. Het wil de lezer brengen van kijken naar zien, naar verder zien. Wie kunst bevraagt, ondervraagt het leven dat op zijn beurt weer naar kunstexpressie vraagt. Hierin hebben kunstenaar en kunstbeschouwer een wezenlijk aandeel. Samen brengen zij de artistieke scheppingsdaad tot leven.
Philosophy and psychology of culture --- Art --- Contemporary [style of art] --- philosophy of art --- 7 <036> --- 7.01 --- 7.01 Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- 7 <036> Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--Gidsen. Inleidingen --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--Gidsen. Inleidingen --- C3 --- religieuze kunst --- liturgie --- Kunst en cultuur --- Religieuze kunst --- 21e eeuw
Choose an application
Het Lam Gods van Jan en Hubrecht van Eyck is een uitzonderlijk meesterwerk, een van de invloedrijkste schilderijen ooit gemaakt. Peter Schmidt brengt het verhaal achter het kunstwerk.0In het eerste deel schetst hij de historische achtergrond, het ontstaan en de verdere lotgevallen van het retabel. Het tweede deel leidt de lezer binnen in de complexe verhouding tussen beeld en interpretatie. De iconografische rijkdom van Het Lam Gods is niet gemakkelijk. Hoe verhouden die beelden zich nu precies tot elkaar? Hoe kijk je als eenentwintigste-eeuwer naar een dergelijk imaginair universum en het wereldbeeld dat er de bedding van vormde? Hoe bereik je een juiste inschatting van de betekenis, en vermijd je de klippen van onhistorisch hineininterpretieren? De auteur beantwoord al deze vragen en gidst ons langs de vierentwintig panelen van het veelluik, waarbij de bijbel en de geschriften van de kerkvaders gebruikt worden als sleutels.0Peter Schmidt is kanunnik van de Sint-Baafskathedraal, dr. in de theologie en vermaard exegeet. Hij is lid van de European Academy of Sciences and Art in Wenen.
Iconography --- Painting --- Het Lam Gods --- Eyck, van, Hubert --- Eyck, van, Jan --- 246 --- 246 Art et symbolisme chretiens --- 246 Christelijke kunst en symbolisme --- Art et symbolisme chretiens --- Christelijke kunst en symbolisme --- Religieuze kunst --- Vlaamse Primitieven --- Middeleeuwen
Choose an application
Wonderen. Voor velen een begrip dat zich buiten de werkelijkheid begeeft. Maar een ding is zeker: door de geschiedenis heen getuigen veel mensen van de wonderen die zij hebben meegemaakt en het is een onmisbaar onderwerp in de kunst. Daarbij blijven wonderen intrigreren. Iedereen, ongeacht culturele of religieuze achtergrond, blijft geïntrigreerd door dit mysterieuze fenomeen.00Allemaal wonderen gaat in op de verschillende aspecten van dit fenomeen. Zo wordt de geschiedenis van het wonder in kunst getoond en door de tijd beschreven. Ook komt er antwoord op de vraag: waar komt ons verlangen naar een wonder vandaan? En waarom wordt het ene populaire wonder duizenden malen in de kunst verbeeld en het andere, niet minder populaire wonder niet? Het boek toont prachtige kleurenafbeeldingen van bekende en aansprekende minder bekende kunstwerken en geeft er een verdiepende context aan.00Aan 'Allemaal wonderen' werkten maar liefst dertien auteurs mee die ieder vanuit hun eigen expertise over het onderwerp schreven, onder wie de bekende schrijfster Susan Smit.00Exhibition: Museum Catharijneconvent, Utrecht, The Netherlands (27.02.-23.08.2020).
Iconography --- Art --- History of civilization --- art [fine art] --- miracles --- het wonderlijke --- Exhibitions --- Religieuze kunst --- Catalogus --- 7.046 --- 7.046 Iconografie: mythologische-, religieuze-, epische voorstellingen. Legenden --- Iconografie: mythologische-, religieuze-, epische voorstellingen. Legenden --- art [discipline] --- cultuurgeschiedenis
Choose an application
Choose an application
Dutch literature --- Children's literature --- Chronologie [Historische ] --- Literatuur voor de jeugd --- C7 --- jeugdliteratuur --- religieuze kunst --- Jeugd en sport --- Gent --- Van Eyck, Jan --- van Eyck, Hubert --- van Eyck, Jan --- Eyck, Jan van, --- Ėĭk, I︠A︡n van, --- Eyck, Jean van,
Choose an application
The impressive altarpiece in the church of Saint-Denis in Liège is one of the most prestigious but also one of the most enigmatic witnesses to the rich Brabantine altarpiece production at the end of the Middle Ages. The interdisciplinary study carried out during its restoration at the Royal Institute for Cultural Heritage (KIK-IRPA) in Brussels between 2012 and 2014 allowed to resolve some of the questions involved and to propose new refreshing hypotheses. The attribution to the Borman, the most prestigious Brussels sculptor family, was refined, as was its dating in the early 1530s, when the vocabulary of Italian Renaissance began to invade the art of the Meuse banks simultaneously with the still well-anchored Gothic style. This volume provides a broad platform for the exceptional character of the partial polychromy of the altarpiece, highlighted by the investigation conducted at the KIK-IRPA. This research was nourished by many comparative reflections. The abundant and varied studies presented here, mainly originate from an international conference held in October 2015. In addition, the restoration at KIK-IRPA, between 2016 and 2019, of some of the painted panels that initially adorned the shutters of the altarpiece, also allowed a beneficial reconsideration of the participation of the great Liège painter Lambert Lombard and some local workshop. Starting from an amazing work, they represent an important part of the artistic activity in Liège revived by Prince-Bishop Érard de La Marck.
Conferences - Meetings --- Sculpture --- Painting --- restoration [process] --- altarpieces --- monochrome --- polychrome --- Luik, Saint-Denis --- Borman [Family] --- Lombard, Lambert --- C3 --- religieuze kunst --- kerkelijk meubilair --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- 247.2 --- 75:726.593 --- Kunst en cultuur --- Altaar. Tabernakel. Retabel. Ambon --- Geschilderde altaarstukken. Retabels. Diptieken. Triptieken --- 75:726.593 Geschilderde altaarstukken. Retabels. Diptieken. Triptieken --- 247.2 Altaar. Tabernakel. Retabel. Ambon --- Altarpieces --- Polychromy --- Saint-Denis (Church : Liège, Belgium) --- Saint-Denis altarpiece (Liège, Belgium) --- Altarpieces, Gothic --- Conservation and restoration --- Saint-Denis altarpiece (Liège, Belgium) --- Altarpieces - Belgium - Liège --- Polychromy - Belgium - Liège --- houtsculptuur
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|